Hjem Barnehager Våre barnehager Ullensaker kommune > Hoppensprett Gystad Barnehage Vedtekter
Hoppensprett Gystad Barnehage
Vedtekter
Her er Hoppensprett Gystad sine vedtekter. Sist revidert 01.02.2024
1. Formål:
Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet, ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon.
2. Eierforhold:
Hoppensprett Gystad barnehage er en del av Hoppensprett kjeden.
Barnehagen har et samarbeidsutvalg som består av representanter fra eier, foresatte og personalet i barnehagen.
3. Foreldreråd/SU:
For å sikre et godt samarbeid med hjemmet, skal alle barnehager ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg, jf. § 4 i lov om barnehager. Foreldrerådet består av foreldrene til alle barna. SU består av representanter for foreldre og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. SU består av to representanter for hver gruppe. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ for alle parter som på ulike måter har ansvar for innholdet og driften i barnehagen. Styrer skal sørge for at viktige saker legges fram for foreldrerådet og/eller SU.
4. Barnehagens areal:
Kunnskapsdepartementets veiledende norm for netto leke- og oppholdsareal er 5,3 m2 for barn under 3 år og 4 m2 for barn over 3 år.
5. Åpningstid:
Mandag – fredag kl.06:45 -17:00. Barnehagen stenger klokken 17.00 og da skal alle være ute av barnehagen. Se eget skriv for barnehagens fridager og ferieavvikling.
6. Betaling:
Betaling skal skje forskuddsvis den 1. i hver måned. Det betales for 11 mnd i året. Juli er betalingsfri måned. Barnehagen følger statens maksimalsatser.
Uteblitt foreldrebetaling utover en – 1 – måned kan medføre tap av plassen eller at barnet ikke kan leveres i barnehagen før plassen er betalt.
Måltider:
Vi har full kost i barnehagen. Barnehagen serverer tre måltider; frokost, lunsj og ettermiddagsmat. Barnehagen kjøper også inn drikke og frukt/ grønt.
Kostpenger er kr. 500,- pr. barn pr. mnd. med forbehold om endringer opp mot indeksregulering.
Ved allergier og sykdommer legger vi til rette for annen kost mot et eventuelt tillegg i kostpris om det trengs, eller dere kan fritas fra kostpenger dersom dere medbringer barnets mat selv.
7. Søknad om opptak:
Barnehagen deltar i kommunens samordnede opptak. Søknad skjer elektronisk via kommunens hjemmesider. Barnehagen tildeler selv plassene. Barn med nedsatt funksjonsevne og barn det er fattet vedtak om etter Lov om barnehjemstjenester, har rett til prioritet ved opptak i barnehagen.
8. Opptakskriterier:
1. Barn med nedsatt funksjonsevne, jfr. Barnehagelovens § 18.
Barn som det er fattet vedtak om etter lov om barnevernstjenester §4-12 og 4-4 jfr
Barnehagelovens § 18.
2. Barn av ansatte
3. Barn som har søsken i barnehagen
a. Søsken av barn i samme barnehage
b. Søsken av barn i annen Hoppensprett barnehagen.
4. Barn i familier som deltar i introduksjonsprogrammer for flyktninger.
5. Barn av familier med stor belastning i hjemmet relatert til barnets situasjon.
Belastningen må dokumenteres. Dette kan være funksjonshemning/alvorlig sykdom hos
barnets søsken eller foresatte.
6. Barn bosatt i Ullensaker kommune.
Barnehagen tar hensyn til alder – og kjønnssammensetning ved inntak av barn.
9. Opptakstid og oppsigelse:
Barn som tas opp i barnehagen har i utgangspunktet plass frem til skolepliktig alder, til barnet sies opp av foreldrene eller så lenge barnehagen er i drift.
Plassen må sies opp med to – 2 – måneders varsel, regnet fra den 1. i måneden. Oppsigelser skal leveres via kommunens system IST.
Oppsigelser fra 1.august må leveres innen 1.mai, da juli er betalingsfri måned. Dette gjelder også om plassen ikke er benyttet. Skolestartere må avvikle 3 uker ferie innen 1.august.
Barnas 4.ferieuke er romjulen.
10. Klær, utsyr og bleier:
Barna må ha med klær og fottøy etter vær og føre, som må være merket med barnets navn.
Barna må ha minimum et skift liggende i barnehagen. Dersom barnet benytter bleier, har foresatte ansvar for at barnet har nok bleier.
Barna må ha med lette sko eller tøfler til innebruk.
Dersom barnet sover, må barnet ha med egen vogn.
11. Forsikring:
Barna har 24 timers ulykkesforsikring gjennom PBL’s avtaler. Forsikringen gjelder hele døgnet så lenge barnet har plass i barnehagen. Det betyr at barna er forsikret også utenfor barnehagetiden. Barnehagen er ikke ansvarlig for medbrakte leker.
12. Sykdom:
Barn som har vært syke om natten (f.eks. oppkast, diaré, feber eller symptomer på annen sykdom) skal holdes hjemme og være symptomfri før det leveres i barnehagen.
Oppkast og diare krever 48 timer symptomfrihet og feber 24 timer symptomfrihet. Ved barnesykdommer eller tegn til andre smittsomme sykdommer, må barnet holdes hjemme.
Dersom barn blir syke i løpet av dagen, må foreldrene hente dem. Vi følger retningslinjene til Folkehelseinstituttet/Kommuneoverlegen.
Ved fravær ønsker vi at det meldes fra til barnehagen innen kl. 09:00, om morgenen, slik at vi får organisert dagen til det beste for barna.
13. Arbeidsform:
Barnehagen skal være et sted som stimulerer barnas læringslyst gjennom lekpregete aktiviteter. Opplegget tar sikte på å trene opp barnas konsentrasjon, motorikk, språk, sosiale kompetanse, selvstendighet og fantasi. Det legges stor vekt på utendørs aktiviteter og turer.
Barnehagen vil legge til rette for at aktivitetene passer for de forskjellige alderstrinn og tar hensyn til det enkelte barn. Barna er delt inn i faste grupper som har hver sin aktivitetsleder og pedagogisk leder. Disse har et særskilt oppfølgingsansvar for det enkelte barn.
14. Samarbeid:
Barnehagen ønsker å ha en nær og god kontakt med det enkelte hjem. Foreldre/foresatte er velkomne når som helst til å besøke barnehagen for å se hvordan vi arbeider, snakke med personalet eller være deltakende selv som en ekstra voksenperson. Ved sistnevnte tilfelle er det ønskelig at en sier fra på forhånd slik at personalet kan få planlagt dette inn i dagsprogrammet.
15. Internkontroll:
Barnehagen har internkontroll som til enhver tid følger gjeldende retningslinjer, lover og forskrifter.
16. Taushetsplikt og opplysningsplikt:
Personalet i barnehagen er pålagt taushetsplikt. (Lov om barnehager §20 og Forvaltningsloven §13 til 13f) Det skal også fremlegges godkjent politiattest. Eierne har også taushetsplikt. Personalet skal av eget tiltak og uten hinder av taushetsplikten gi opplysninger til barneverntjenesten etter nærmere spesifikasjon. (Lov om barnehager § 22)
Ring barnehagen
+47 41632095
E-post
Hoppensprett Gystad Aktivitetsbarnehage
Helga Holms veg 9
2052 Jessheim
Åpningstid
06:45-17:00
Baser
Nøtteliten
Snipp&Snapp
Nøtteknekkerne
Pris
100% plass = 2000,-
Søskenmoderasjon
30% på barn nr. 2 og gratis for barn nr.3 og flere.
Matpenger
500,- Dette inkluderer tre måltider (frokost, varm lunsj og ettermiddagsmat), melk, frukt og grønt.
Styrer
Styrer:
Jasmina Lokaj
jasmina.lokaj@hoppensprett.no
Tlf: 41632095
Skogen ville vært stille hvis kun de beste sangfuglene sang
-ThoreauMøter jeg et barn, møter jeg et menneske
-Anne-Cath VestlyAlle barn har gnist i seg - alt vi trenger å gjøre er å tenne den
-Roald DahlBest blant mennesker er den som gleder seg når det går andre godt.
-Arabisk ordtakLederskap er å gjøre det rette når ingen ser deg
-UkjentSmil - det smitter!
-LegoVennlighet skaper vennlighet
-SofoklesBarn pleier å leve opp til det du tror om dem.
-Ladybird Johnson